Vormen van ondersteuning

Stichting Steen in de Rivier wil graag (jonge) documentairemakers de gelegenheid bieden voor:

1. Financiële Ondersteuning: Toekenning van financiële subsidies of beurzen aan documentairemakers, gericht op het faciliteren van hun projecten. De financiering helpt voor de dekking van kosten waaronder apparatuur, productie en montage.

2. Mentorschap en Educatie: mentorprogramma’s waarbij gevestigde documentairemakers de jongere generatie begeleiden. Daarnaast zouden trainingen de ontwikkeling van vaardigheden en kennis met betrekking tot productie kunnen bevorderen.

3. Het bevorderen van netwerkmogelijkheden, door makers in contact te brengen met professionals en faciliteiten te bieden. Hierbij zorgt de stichting voor toegang tot middelen, netwerk en (studio)apparatuur.

4. Filmfestivals en Distributieondersteuning: actieve ondersteuning aan documentairemakers voor deelname aan filmfestivals en het vergemakkelijken van distributiemogelijkheden voor hun werk. Dit draagt bij aan de brede presentatie van hun films met een zo groot mogelijk bereik.

5. Belangenbehartiging: het actief promoten van het werk van de makers.

6. Innovatie: aanmoediging van innovatieve benaderingen bij het maken van documentaires en/of films. Makers worden gestimuleerd om risico’s te nemen en nieuwe vertelvormen te verkennen.

7. Evaluatie en Feedback: Het bieden van mogelijkheden voor evaluatie en gerichte feedback op het werk van makers, gericht op het constructief ondersteunen van zowel artistieke als vaktechnische ontwikkeling.

Criteria van Projecten

Het project wordt getoetst aan de volgende criteria:

Inspiratie
De diepte van het onderwerp, de persoonlijke betrokkenheid en de passie van de maker die daaruit voortvloeit.

Kwaliteit
De algehele technische kwaliteit van de documentaire, van beeld tot geluid, van montage tot samenhang van het verhaal.

Innovatie
Is er sprake van een creatieve aanpak? Is er gebruik gemaakt van vernieuwende en/of originele benaderingen? Is het gelukt om de kijker uit te dagen en te verrassen?

Impact
Het vermogen van de documentaire om sterke emoties op te roepen bij het publiek, zoals boosheid, empathie, verontwaardiging of vertedering. De oprechtheid van de emoties die worden overgebracht door het onderwerp zijn hier van belang. Verbinding met het publiek is daarbij van belang, namelijk als het gaat om het vermogen van de documentaire-maker om een emotionele connectie tot stand te brengen met de kijkers.

Beleidsplan

Klik HIER voor ons beleidsplan